Sim City

Jste hodně kritičtí k nově zvoleným starostům a primátorům vašich měst? Pak si vyzkoušejte své řídící a velitelské schopnosti. Sim City je tím pravým testem. Simulace městské- ho mumraje vám podle zvolené obtížnosti dá do začátku nějaké ty chechtáčky, abyste mě- li s čím mávat před lidmi a vy se pokusíte vytvořit funkční městečko, kde si lidé připadají jako v ráji a vaše peněženka je nacpána spoustou modrých papírků. Urbanismus není snadný. Město se skládá ze tří hlavních prvků - obytná, obchodní a průmyslová část. Vý- stavbu si předem musíte pořádně naplánovat. Obytné čtvrti musí stát co nejdále od těch průmyslových, aby se neudusili...ale zase ne tak daleko, aby je pořád bavilo ráno jezdit do práce. Nové přistěhovalce přilákáte na spoustu věcí a mimo jiné také na volná pracovní místa, takže těch průmyslových čtvrtí není nikdy dost. Pak také někde lidé musí nakupo- vat. A to tedy musíte postavit pár obchůdků. Pak to budete muset proplést hustou sítí silnic a železničních tratí. Ale i zde musíte přemýšlet, protože pokud to přeženete a silnice nebudou vhodně navrženy, dojde k zácpě - a to vede k odlivu obyvatel (nevim proč, ale je to tak...). Když už jste město postavili (nebo alespoň něco, co začíná vypadat jako město) a propojili elektrickou sítí (na jejíž začátek jste samozřejmě nezapomněli připojit elektrárnu), můžete chvilku počkat, než si ti šaškové vymyslej, že by chtěli policejní stanice a hasiče. Chvíli jim bude trvat, než zjistěj, že tyhle dvě instituce jaksi postrádaj a vy mezitím můžete vesele hrabat penízky.

Ale až se začnou ozývat, že už by vážně chtěli policajty a hasiče, pak vám nezbyde nic jiné- ho, než jim vyhovět a vzdát se trochy peněz plynoucích do vašich kapes...pomiňte...vlastně do městské pokladny. Takže! Když už jste všechno postavili, přijde na řadu ekonomika. Všechen ten zmatek je třeba uspořádat a pěkně zdanit. Daně jsou totiž jediným zdrojem kapitálu k jeho budování a udržování. Určíte-li v roce (trvá přibližně 10min hracího času - záleží na nastavení) nízké daně, přilákáte si mnoho přistěhovalců, ale výsledek po stránce finanční bude nevalný. Bez peněz započne růst problémů, stoupne kriminalita a jestli nebu- dete mít peníze na policii, lidé začnou houfně opouštět město. A proto! Mám pro vás malou radu, která vás jistě potěší. Držte daně celý rok na sedmi, šesti procentech a v listopadu je vyžeňte jak nejvýš to jen jde. Lidé se nestihnou odstěhovat a pokladna bude hezky nacpa- ná. A počátkem dalšího roku je zase snižte a čekejte až se přistěhujou další naivkové. Sledujte stále hlavní ekonomické křivky a snažte se lidem vyhovět v jejich požadavcích. Grafika ani zvuky vás nikterak nenadchnou, ale hra má v sobě něco, co vás přinutí hrát dál a dál, až budete mít jedno obrovské, moderní a prosperující město.

PC, Amiga, ZX Spectrum / XT, 68000, Z80 / 640, 512, 48kB / 1xDD
8/10 -misticjoe-